Dla rodziców
Ramowy rozkład dnia (3-4 latki)
Ramowy rozkład dnia (5-6 latki)
Koncepcja pracy
Publicznego Przedszkola
w Przybędzy
na lata 2017- 2023
„Moje przedszkole to mój drugi dom,
Bo stawia na Mnie
Na moje szczęśliwe dzieciństwo
I na mój wszechstronny rozwój.”
Wizja przedszkola na rok 2023:
Nasze przedszkole miejscem radosnej zabawy i bezpiecznego poznawania świata. Wychowankowie naszego przedszkola są dziećmi szczęśliwymi, samodzielnymi, otwartymi na świat. Ich rodzice obdarzają nas pełnym zaufaniem. Nauczyciele są kompetentni, wrażliwi, oddani swojej pracy.
Misja przedszkola:
Ideą działania naszego przedszkola jest skoncentrowanie się na indywidualnym, twórczym rozwoju dziecka, z uwzględnieniem jego aktywności ruchowej, muzycznej, werbalnej, plastycznej i teatralnej. Rozwijanie postaw twórczych wychowanków poprzez stosowanie aktywnych metod pracy, umożliwianie kontaktu ze sztuką, pomoc w rozwijaniu takich cech, jak: śmiałość, otwartość, kreatywność, wiara we własne możliwości, wrażliwość, tolerancję i koleżeństwo- jest naszym najważniejszym priorytetem.
Jesteśmy placówką otwartą na potrzeby i zainteresowania dziecka. Wspieramy jego aktywność i kreatywność, pomagamy w rozwoju jego uzdolnień, wspieramy w pokonywaniu trudności i barier. Promujemy zdrowy i aktywny tryb życia, w zgodzie ze sobą i środowiskiem.
Nasze przedszkole to miejsce, w którym panuje pozytywny klimat emocjonalny, dzieci chętnie uczęszczają do przedszkola i dobrze się w nim czują. Zapewniamy dobrze zorganizowane, atrakcyjne zajęcia w dobrze wyposażonym, bezpiecznym otoczeniu. Nasza placówka zabiega o partnerstwo z rodziną w wychowaniu dziecka.
Dziecko w naszym przedszkolu:
- czuje się bezpiecznie, jest optymistyczne, wesołe, otwarte;
- jest akceptowane, takie jakie jest;
- ma możliwość indywidualnego rozwoju i osiąga sukces;
- jest ciekawe poznawczo, aktywne twórcze i kreatywne, chętnie podejmuje nowe wyzwania;
- uczy się dostrzegać swoje mocne strony, buduje pozytywny obraz samego siebie;
- uczy się dostrzegać potrzeby innych ludzi, współpracować z innymi;
- poznaje swoje prawa i obowiązki;
- osiąga dojrzałość szkolną na wymaganym poziomie, gwarantującą z powodzeniem rozpoczęcie nauki w szkole.
Nauczyciele w naszym przedszkolu:
- są aktywni, twórczy i innowacyjni, zaangażowani w swoją pracę, są dyspozycyjni i taktowni;
- wspierają rozwój psychofizyczny dziecka, jego umiejętności, predyspozycje i uzdolnienia, obserwują i oceniają jego rozwój;
- współpracują z zespołem, rodzicami i środowiskiem lokalnym;
- pozyskują rodziców do efektywnych działań na rzecz przedszkola oraz poszukują partnerów i przyjaciół przedszkola;
- aktywnie realizują zadania przedszkola zgodnie z prawem oświatowym i dokumentami placówki;
- stosują nowoczesne metody pracy, tworzą i realizują dostosowane do potrzeb grupy i przedszkola programy własne;
- doskonalą swoją wiedzę i umiejętności, podnoszą kwalifikacje zawodowe, wzbogacają warsztat pracy, dzielą się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, monitorują efektywność pracy własnej.
Rodzice w naszym przedszkolu:
- otrzymują rzetelną i obiektywną informację o postępach, ewentualnych niepowodzeniach swojego dziecka, otrzymują pomoc specjalistów;
- współpracują z nauczycielami;
- wyrażają swoje opinie i oceniają pracę przedszkola;
- aktywnie uczestniczą w życiu przedszkola;
- są partnerami w tworzeniu klimatu, działalności wychowawczo-dydaktycznej i w zarządzaniu placówką.
Model absolwenta:
Dziecko kończące edukację w naszym przedszkolu jest twórcze, wrażliwe, prawdomówne i komunikatywne. Absolwent naszej placówki obdarza uwagą innych, stosuje formy grzecznościowe, przestrzega reguł panujących w grupie oraz zasad higieny, dba o swoje zdrowie. Potrafi przewidzieć skutki swojego działania, jest zainteresowany nauką (czytanie, liczenie), chętnie bierze udział w zajęciach i zabawach. Wie, jak zachować się w sytuacji zagrożenia, chętnie uczestniczy w zajęciach integracyjnych grup. Młody człowiek, opuszczający nasze przedszkole czuje się członkiem swojej rodziny, grupy rówieśniczej, miejscowości, kraju i świata. Z zainteresowaniem uczy się języków obcych- języka angielskiego.
Charakterystyka przedszkola:
Nasze przedszkole położone jest w górskiej miejscowości Przybędza. Jest to niewielka wieś należąca do Gminy Radziechowy- Wieprz, powiat żywiecki, województwo śląskie. Przedszkole wchodzi w skład Zespołu Szkolno-Przedszkolnego, którego dyrektorem jest mgr Elżbieta Borowik.
Przedszkole dysponuje dwiema salami zajęć oraz jedną łazienką. Ponadto placówka posiada ogród przedszkolny, nie posiada swojego placu zabaw. Korzystamy z ogólnie dostępnego wiejskiego placu zabaw. Sale zabaw wyposażone są w radioodtwarzacze CD, tablice dydaktyczne (korkowe, magnetyczne), stoliki, krzesełka dostosowane do wieku dzieci, pomoce dydaktyczne.
W przedszkolu pracują trzy nauczycielki: Grażyna Malinka, Małgorzata Motyka, Dominika Adamczyk-Lizak. Wszystkie posiadają stopień magistra. Naszymi wychowankami są dzieci w wieku dwóch i pół roku do siedmiu lat. W bieżącym roku do przedszkola uczęszcza 34 dzieci (większość dzieci pochodzi z naszej wsi).
Nasze przedszkole prężnie działa w środowisku lokalnym. Współpracujemy ze Stowarzyszeniem Koła Gospodyń „Habdarówki”, OSP– Przybędza, Nadleśnictwo Węgierska- Górka, Parafią- Przybędza. Nasza placówka może pochwalić się dobrą opinią w środowisku lokalnym.
Cele strategiczne:
- Przedszkole realizuje swoje zadania ściśle współpracując z rodzicami.
- Publiczne Przedszkole w Przybędzy dba o zdrowie oraz prawidłowy rozwój fizyczny, społeczny i zdrowie emocjonalne swoich wychowanków.
- Przedszkole posiada nowoczesną bazę, zapewniającą bezpieczeństwo dzieci oraz dorosłych, jak również komfortowe warunki pobytu.
- Przedszkole coraz lepiej przygotowuje dzieci do kolejnego etapu kształcenia. Umożliwia osiąganie sukcesów zarówno dzieciom o naturalnym, jak i przyspieszonym tempie rozwoju, a także wychowankom z trudnościami.
Cele strategiczne |
Cele szczegółowe |
|
1.1. Przedszkole wspiera rodzinę w wychowaniu dziecka
1.2. Rodzice współdecydują o sprawach przedszkola. 1.3. Rodzice aktywnie uczestniczą w życiu przedszkola poprzez wykorzystanie różnorodnych form współpracy. 1.4. W przedszkolu opracowano i wdrożono program współpracy z rodzicami. |
|
2.1. Dzieci są sprawne i aktywne ruchowo. Posiadają wyrobione nawyki aktywnego spędzania czasu na świeżym powietrzu.
2.2. Absolwenci przedszkola wykazują się odpornością emocjonalną- przedszkole wypromowało zdrowie emocjonalne. 2.3. Dzieci wykazują się umiejętnościami prospołecznymi, mają ukształtowane poczucie przynależności społecznej. 2.4. Przedszkole wyrobiło prawidłowe nawyki higieniczne i żywieniowe u dzieci. |
|
3.1. Przedszkole wyposażyło dzieci w wiedzę o zagrożeniach dla zdrowia i życia sposoby ochrony przed nimi.
3.2. W przedszkolu przeprowadzono modernizację pomieszczeń, wyposażenia dostosowując do potrzeb dzieci i personelu, poprawiono estetykę pomieszczeń. 3.3. Teren wokół przedszkola jest zagospodarowany zgodnie z potrzebami dzieci i wymogami bezpieczeństwa. Podniesiona została estetyka otoczenia przedszkola. 3.4. Przedszkole zapewniło dzieciom bezpieczne i higieniczne warunki pobytu, zapobiegając niepożądanym zjawiskom i wypadkom. |
|
4.1. Nauczycielki posiadają wiedzę o możliwościach, zainteresowaniach i poziomie wiedzy dzieci.
4.2. Przedszkole zapewnia dzieciom równe szanse w dostępie do nowoczesnych środków komunikacyjnych. 4.3. Dzieci opuszczające przedszkole wykazują się wysokim poziomem gotowości do podjęcia nauki w szkole podstawowej. |
Wskaźniki efektywności koncepcji pracy:
Cele strategiczne: |
Wskaźniki:
|
|
Pakiet umiejętności dzieci dla każdej grupy wiekowej. Protokoły zebrań z rodzicami, zeszyt kontaktów indywidualnych.
Normy zachowań w każdej grupie. Biblioteka przedszkolna. Strona internetowa przedszkola. Gazetki przedszkolne. Sprawozdania ze spotkań ze specjalistami. Harmonogram imprez. Plan współpracy z rodzicami. Wzrastająca liczba rodziców biorących udział w życiu przedszkola. Postępy dzieci widoczne w konkursach. Pozytywne wyniki ewaluacji wewnętrznej. Dobra opinia większości rodziców o pracy nauczycieli. Efektywna współpraca z Radą Rodziców. Zapisy w dziennikach świadczące o systematycznej pracy. Projekty edukacyjne. Szkolno-Przedszkolny Festyn Rodzinny. Scenariusze zajęć prowadzonych z zastosowaniem metod twórczych. |
|
Pakiet materiałów do realizacji programu.
Kontrakty grupowe. Imprezy o charakterze charytatywnym. Dzień Babci i Dziadka, liczne Festyny Rodzinne. Różnorakie uroczystości przedszkolne z udziałem rodziców i innych zaproszonych gości. Pozytywne wyniki przeprowadzonych kontroli dokumentacji oraz obserwacji zajęć- zapoznanie dzieci z ich prawami, respektowanie praw. Uroczystości o charakterze patriotycznym. Konkursy o tematyce higienicznej, żywieniowej. Systematyczne dyżury dzieci. Urozmaicone jadłospisy. Pozytywne opinie większości rodziców o dobrych nawykach dzieci. Artykuły dla rodziców na gazetkach przedszkola. |
|
Nowe zabawki; nowoczesne pomoce dydaktyczne.
Planowane wycyklinowanie podłogi (w sali oddziału I). Wzbogacenie wyposażenia placu zabaw. Planowane wyposażenie przedszkola w komputer. |
|
Sprawozdania z diagnozy dzieci.
Pozytywne opinie większości rodziców o uczęszczaniu dzieci do przedszkola. Pozytywne wyniki przeprowadzonych kontroli i ewaluacji wewnętrznych. Wyróżnienia w konkursach. Protokoły zebrań z rodzicami. Realizacja projektów edukacyjnych w przedszkolu. Współpraca z Teatrem ART.-Re z Krakowa. Współpraca z wieloma instytucjami funkcjonującymi w naszym regionie, zapraszanie ciekawych gości do przedszkola. Logopedia w przedszkolu prowadzona przez nauczyciela z kwalifikacjami. Wycieczki krajoznawcze o tematyce ekologicznej. Program ekologiczny. Nauczanie języka angielskiego w grupie 5, 6-latków. Edukacja matematyczna według propozycji prof. E. Gruszczyk-Kolczyńskiej. Wprowadzenie globalnych metod nauki czytania w przedszkolu (elementy G. Domana, „Nazywania świata wg I. Majchrzak). Wysoka ocena naszych absolwentów przez nauczycieli nauczania początkowego. Raporty ewaluacji wewnętrznej- wysokie oceny nauczycieli. |
OPIS EWALUACJI KONCEPCJI PRACY PRZEDSZKOLA
Ewaluacja będzie przeprowadzana trzystopniowo:
Etapy zbierania danych: |
Cele ewaluacji: |
bieżące obserwowanie realizacji zadań |
|
po zakończeniu każdego roku realizacji programu |
|
po zakończeniu realizacji całego programu (po 3 latach) |
|
Informacje dotyczące bieżącej realizacji zadań zaplanowanych na dany rok szkolny gromadzą Panie: Grażyna Malinka, Dominika Adamczyk-Lizak. Natomiast po zakończeniu realizacji poszczególnych zadań nauczyciele przekazują informację zwrotną dyrektorowi.
Ewaluację po zakończeniu każdego roku realizacji koncepcji (programu) i ewaluację sumującą przeprowadza dyrektor, a jej wyniki przedstawiane są na posiedzeniach rady pedagogicznej.
Podstawa prawna Koncepcji Pracy Przedszkola:
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 maja 2013 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie nadzoru pedagogicznego.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 maja 2014 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół.
Dyrekcja i nauczyciele